Ontsteking onder in de rug vaak niet herkend

Een zesde van alle volwassenen onder de 45 jaar die met onbestemde chronische lage rugklachten bij de huisarts aankloppen, heeft een vorm van ontstekingsrugpijn die goed te behandelen is, maar vaak niet wordt herkend.

Dat blijkt uit onderzoek van arts-onderzoeker Lonneke van Hoeven en reumatoloog Angelique Weel, dat onlangs verscheen in het vakblad Plos One. Ze onderzochten bijna 600 chronische rugpatiënten tussen de 18 en 45 jaar. Uit bloedonderzoek en mri-scans bleek dat ruim 16 procent kampt met een soort reuma in de rug: axiale spondyloartritis, Het is een verzamelnaam voor tal van ziektebeelden die worden veroorzaakt door ontstekingen in het onderste deel van de rug. Van Hoeven legt uit dat die ontstekingen kunnen leiden tot extra botvorming en daardoor wordt de rug stijf.

De cijfers bevestigen de uitkomst van eerder onderzoek onder bijna 400 patiënten. Van deze groep bleek bijna een kwart rugreuma te hebben. Patiënten krijgen vaak te horen dat hun klachten vanzelf wel over gaan, slikken pijnstillers of worden naar de fysiotherapeut gestuurd, vertelt Van Hoeven, verbonden aan het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis. Terwijl het van groot belang is dat de reumatische aandoening tijdig wordt ontdekt, omdat medicijnen beter aanslaan als patiënten er vroeg bij zijn.

Tot voor kort was het beginstadium van axiale spondyloartritis lastig op te sporen omdat op een röntgenfoto alleen bot te zien dat beschadigd is, en dan is de ziekte al ver gevorderd. Nu kan met behulp van een mri-scan de ziekte jaren eerder zichtbaar worden gemaakt. De ontsteking veroorzaakt vocht in het bot en dat is zichtbaar op de mri.

Jaarlijks melden zich ongeveer tweeduizend patiënten tussen de 18 en 45 jaar bij de huisarts met chronische aspecifieke rugklachten, rugpijn zonder dat daarvoor een aanwijsbare lichamelijke oorzaak is (zoals een hernia). Om de huisarts een handvat te geven, hebben de Rotterdamse wetenschappers een korte vragenlijst ontwikkeld. Daarmee is de groep patiënten met reuma in de rug tijdig te herkennen. De komende tijd wordt onderzocht of de patiënten van huisartsen die de vragenlijst gebruiken en dus eerder naar de reumatoloog worden gestuurd, op de lange termijn beter af zijn. Pas als dat duidelijk is, kan de lijst in alle huisartsenpraktijken worden gebruikt.

Bron: de Volkskrant
Beeld: Panthermedia

Meer informatie over rugpijn in de fysiotherapiepraktijk:

WebTV-Lage-Rugpijn_CropFASM Web-tv Lage rugpijn | On-demand
Accreditatie | 2 punten voor de registers Algemeen fysiotherapeut, Manueel therapeut, Psychosomatisch fysiotherapeut en Sportfysiotherapeut | Studieduur: 2 uur
Sprekers: prof. dr. Bart Koes en prof. dr. Maurits van Tulder
Cover Rugpijn en andere onbegrepen klachten_9789036806862-157-3d_CropFASM Rugpijn en andere onbegrepen klachten, dr. Jan-Paul van Wingerden
Cover Evidence-based handelen bij lage rugpijn 9789036802765-157-3d_CropFASM Evidence-based handelen bij lage rugpijn, Maurits Tulder