Fysiotherapeut wees alert: drie keer zoveel tekenbeten in juli

Dit jaar zijn over heel Nederland 3.803 tekenbeten gemeld, veel mee dan de jaren ervoor. Volgens Margriet Harms, epidemoloog bij het RIVM, zijn er dit jaar meer meldingen doordat het weer heeft meegewerkt: een mooie zomer na een zachte winter. Daarnaast worden beten tegenwoordig vaker gemeld via de site tekenradar.nl.

Hoelang het tekenseizoen duurt, is direct afhankelijk van het weer, al is er meestal in augustus al een lichte afname van het aantal beten te zien. Naast preventie en onderzoek door het RIVM, werkt de Universiteit Wageningen aan manieren om de teek te bestrijden.

‘Wees ook als fysiotherapeut verdacht op patiënten met symptomen van een tekenbeet’

De ziekte van Lyme is een infectieziekte die door de Borrelia bacterie wordt veroorzaakt. Het meest voorkomende signaal van de ziekte van Lyme is een rode ringvormige vlek (erythema migrans) op de plaats waar de teek heeft gebeten. Soms is er sprake van een blauwachtige of roze vlek. De vlek verschijnt meestal na enkele dagen tot twee weken na de tekenbeet, maar dat kan ook pas na 3 maanden zijn. Het is dus belangrijk de plek van de tekenbeet een aantal maanden goed in de gaten te houden. De vlek wordt binnen een paar dagen een grotere ring. Zo’n ring is typerend voor de ziekte van Lyme. Uiteindelijk verdwijnt de ring vanzelf. Dit hoeft niet te betekenen dat de bacterie weg is. De bacterie kan in het lichaam aanwezig blijven en later schade aanrichten. Soms kunnen mensen besmet raken met de bacterie zonder dat ze een rode ring hebben gezien.

Eenmaal in het lichaam, richt de bacterie zich vooral op zenuwweefsel, gewrichten, de huid en het hart. De klachten die daaruit voort kunnen komen zijn in eerste instantie griepachtige klachten of soms opzwelling van oorlel of tepel. Deze klachten komen meestal binnen 3 maanden.

Als de ziekte niet opgemerkt wordt kan het overgaan naar een volgende fase. Dan kunnen neurologische, gewrichts-, huid- of hartklachten ontstaan. Er wordt dan gesproken over late Lymeziekte. Welke klachten iemand krijgt verschilt per persoon. Aandoeningen aan de zenuwen komen het meest voor. Dit kan zenuwpijn of zenuwuitval op verschillende plaatsen in het lijf tot gevolg hebben. Voorbeelden zijn verlamming van de gezichtsspieren of pijn en krachtsvermindering aan een arm of been. Ook kunnen mensen gewrichtsklachten, huidaandoeningen of hartritmestoornissen krijgen.

Ga voor uitgebreide en actuele informatie naar tekenradar.nl.

Bron: tekenradar.nl
Beeld: Fotolia

Doe de e-learning Het hoogcervicale screeningsproces.

Accreditatiepunten: 2
Studieduur: 2 uur

Leerdoelen
Na het maken van deze module:

• heeft u kennis omtrent de prevalentie en incidentie van nekklachten;
  • heeft u inzicht in het screeningsproces bij patiënten met nekklachten;
  • kunt u de risicofactoren en rode vlaggen herkennen die samenhangen met de behandeling van de cervicale wervelkolom;
  • kunt u het klinisch redeneerproces toepassen bij de patiënt met klachten in de (hoog)cervicale wervelkolom, gebaseerd op het IFOMPT-raamwerk;
  • kunt u de principes evalueren die ten grondslag liggen aan het klinisch redeneerproces;
  • kunt u een keuze maken uit de diverse behandelopties;
  • kunt u de evidentie van de behandeling en de expert opinion bespreken;
  • kunt u de risico-benefit-analyse bespreken.