Service verbeteren via waarderingen

De openlijke en continue feedback van patiënten moet zorgverleners stimuleren om hun eigen dienstverlening kritisch tegen het licht te houden. Wat gaat goed, wat kan beter? En hoe kan dit worden aangepakt? Door samen te werken aan betere zorg, moet volgens de waarderingssite ZorgkaartNederland de afstand tussen patiënten en zorgverleners afnemen. 

‘Een belangrijke wens van patiënten en artsen, is om meer feitelijke kwaliteitsinformatie te tonen op ons platform’, meldt ZorgkaartNederland. Naast de ervaringen van mensen moeten tevens de resultaten van zorgaanbieders worden gepubliceerd, zoals algehele sterftecijfers, het aantal operaties dat een arts per aandoening heeft uitgevoerd en het risico op een heroperatie in bepaalde ziekenhuis. De meest recente uitbreiding is het tonen van waarderingen per aandoening en per sector. ‘Door deze extra informatie krijgt een waardering over een zorgaanbieder nog meer inhoud. Patiënten kunnen nog gerichter op zoek naar een behandelaar voor zijn gezondheidsproblemen.’

Minister Schippers van Volksgezondheid kondigde eerder dit jaar maatregelen aan omtrent de informatie over medische behandelingen en kwaliteit van zorgverleners via internet. Zij wil dat 2015 uitgroeit tot een transparant zorgjaar.

ZorgkaartNederland stelt zich tot doel de zorg meer patiëntgericht te maken. Maandelijks wordt de site verrijkt met zo’n 7.000 waarderingen en stemmen circa 1 miljoen mensen op het reviewkanaal af om zich te oriënteren op geschikte zorgverleners. Op dit moment zijn er binnen ZorgkaartNederland 24.719 fysiotherapeuten in Nederland bekend. Het gemiddelde cijfer van alle fysiotherapeuten in Nederland is een 9.1. De fysiotherapeuten zijn verdeeld over 6.574 fysiotherapiepraktijken, 90 osteopathiepraktijken en 248 overige instellingen.

Bron: CustomerFirst.nl
Beeld: iStock