Gelezen in The New England Journal of Medicine | Totale knieprothese effectief, maar kans op complicaties

Een totale knieprothese vermindert de pijn beter dan een niet-chirurgische aanpak, maar gaat ook gepaard met risico’s. Of de ingreep wel of niet moet worden uitgevoerd zou vooral van de patiënt moeten afhangen. Skou et al. hebben een gerandomiseerde trial naar de knieprothese uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn gepresenteerd in The New England Journal of Medicine.

Honderd patiënten die vanwege gonartrose in aanmerking kwamen voor een totale knieprothese (TKP) deden mee aan het onderzoek. De ene helft van de groep onderging een operatie met aansluitend 12 weken niet-chirurgische behandeling. Dat hield in: fysiotherapie, pijnmedicatie, dieetadvies, educatie en zooltjes. De andere helft onderging alleen de niet-chirurgische behandeling. Na een jaar werd gekeken wat de uitkomst was: verandering in pijn, functioneren en kwaliteit van leven.

Van de niet-chirurgische groep onderging een kwart toch de operatie nog voor het jaar om was. In beide groepen namen de klachten af, maar in de groep die een operatie had ondergaan was dat duidelijk het meest. Wel traden daar veel vaker ernstige complicaties op, zoals veneuze trombose.

Ga voor het onderzoek A Randomized, Controlled Trial of Total Knee Replacement naar N Engl J Med, 2015.

Bron: The New England Journal of Medicine
Beeld: Fotolia

Meer over fysiotherapie en knieblessures:

E-learning Revalidatie na voorste-kruisbandreconstructie | On demand
Deze e-learningmodule geeft fysiotherapeuten concrete handvatten in het totale behandelproces van een voorste-kruisbandreconstructie: van preoperatieve behandeling, orthopedische ingreep tot postoperatieve behandeling en terugkeer naar werk of sport. Met veel patiëntcasuïstiek en  beeld- en videomateriaal van zowel de revalidatie, testen als de ingreep.

Accreditatie: 2 punten register Algemeen fysiotherapeut  | Studieduur: circa 2 uur achter uw eigen pc, in uw eigen tijd en tempo

Ga voor meer informatie naar E-learning Revalidatie na voorste-kruisbandreconstructie.

Boeken over de knie