Een op de drie Nederlanders krijgt diabetes

Van alle Nederlanders krijgt een op de drie ouderdomssuikerziekte (diabetes type 2) en de helft een voorstadium daarvan. Dat schrijven onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Diabetes and Endocrinology. De bevindingen zijn gebaseerd op een langlopend bevolkingsonderzoek in Rotterdam.

Diabetes is de meest voorkomende chronische ziekte in Nederland. Type 2, ook wel ouderdomssuikerziekte genoemd, openbaart zich meestal pas later in het leven. De ziekte en het voorstadium ervan geven een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten, blindheid, nierziekten en dementie. Overgewicht, ongezond eten, roken maar ook erfelijke aanleg zijn de bekendste oorzaken van diabetes type 2.

Naarmate de leeftijd stijgt, daalt het risico op het krijgen van suikerziekte. Zo is bij tachtigjarigen die nog geen diabetes hebben, de kans op het krijgen van de ziekte nog maar een op tien. Volgens de onderzoekers weten mensen vaak niet dat ze een voorstadium van de ziekte, ofwel verhoogde bloedsuikerwaarden, hebben. De kans dat deze groep de ziekte daadwerkelijk krijgt is vrij groot. Bij 45-jarigen ligt die kans op 75 procent.

Het andere type diabetes, type 1, treedt vaak al op jonge leeftijd op. Het lichaam stopt dan met het aanmaken van insuline.

Bron: Skipr / ANP

Volg de E-learning Leefstijlcoaching | On demand

Accreditatie | 3 punten voor het register Algemeen fysiotherapeut
Studieduur | ongeveer 3 uur

• Inzicht in de methodiek van leefstijlcoaching vanuit cliëntvragen
  • Kennis van en inzicht in de vier stappen, de kernvragen bij gedragsverandering
  • Voorbeelden van de verschillende interventies bij de vier stappen herkennen en benoemen
  • Kennis van de verschillende meetinstrumenten
  • Te volgen vanachter uw eigen pc op een moment dat het u uitkomt

Ga voor meer informatie naar de E-learning Leefstijlcoaching. De module is gratis te volgen met een abonnement op BSL Fysiotherapeut Totaal. Weten wat er allemaal in het abonnement zit? Neem een kijkje op BSL Fysiotherapeut Totaal.