Onderzoek naar de oorzaken van artrosepijn

Dr. Niels Eijkelkamp (UMC Utrecht) onderzoekt de oorzaken van pijn bij knieartrose in het zenuwstelsel. Artrosepatiënten die een nieuwe knie krijgen, vormen zijn onderzoeksgroep.

Patiënten met artrose hebben vaak veel pijn, en toch is er niet altijd grote schade aan het kraakbeen. Zelfs na het vervangen van de knie houdt 20 procent van de patiënten pijn. Voor dr. Niels Eijkelkamp, pijnonderzoeker aan het UMC Utrecht, zijn dat duidelijke aanwijzingen: aanhoudende pijn bij artrose kan los komen te staan van de kraakbeenschade. Pijn is dan een aandoening op zich geworden.

Pijn is een belangrijk waarschuwingssignaal voor het lichaam. Het krijgt zo de tijd om eventuele schade te repareren. Pijnsignalen worden opgevangen door zenuwuiteinden die in het hele lichaam zitten, ook in de gewrichten. Via zenuwcellen worden de pijnsignalen doorgegeven aan de hersenen. Soms gaat dat mis. Bij artrose zijn er aanwijzingen dat de pijnsignalen verkeerd worden doorgegeven. Er lijken aanwijzingen te zijn dat bij artrose de zenuwuiteinden vanuit het bot kunnen doorgroeien tot in het kraakbeen. Normaal gesproken zitten er in het kraakbeen geen zenuwen. Het zou dus kunnen dat de klappen die het kraakbeen in een gewricht opvangt, voor pijnsignalen in die doorgegroeide zenuwuiteinden zorgt. Dit kan een oorzaak zijn van de pijn.

Als er iets mis is in de knie wordt dat doorgegeven via zenuwcellen. Die zenuwcellen komen in het ruggenmerg uit. Bepaalde cellen in het ruggenmerg, de zogenaamde gliacellen, kunnen zich bij knieartrose anders gaan gedragen. Ze gaan ontstekingsstoffen maken die ervoor zorgen dat pijnsignalen gemakkelijker worden doorgegeven aan de hersenen. Ook hierdoor kan aanhoudende pijn ontstaan bij mensen met knieartrose.

In het onderzoek van dr. Eijkelkamp wordt voor het eerst bij mensen met knieartrose gekeken naar de veranderingen in het zenuwstelsel. De ‘oude’ knie van mensen die een knieprothese hebben gekregen wordt onderzocht op doorgegroeide zenuwuiteinden. Ook wordt vloeistof uit het ruggenmerg onderzocht op ontstekingsstoffen die de pijn bij artrose kunnen veroorzaken. Die vloeistof wordt opgevangen bij de ruggenprik die deze mensen krijgen als verdoving voor de knieoperatie.

Eijkelkamp hoopt dat zijn onderzoek duidelijk geeft of bij mensen met knieartrose doorgroeiende zenuwuiteinden en ontstekingsstofjes in het ruggenmerg voor de aanhoudende pijn zorgen.

Bron: Reumafonds
Beeld: Fotolia

Symposium De Knie | Samenvatting en vertaalslag van twee evidence statements |
vrijdag 4 december 2015 in Utrecht