Fysiotherapie ontoegankelijk voor mensen zonder verblijfsvergunning

“Veel mensen zonder verblijfsvergunning stellen zorg uit of gaan zelf medische handelingen verrichten”, aldus Arianne de Jong, directeur van Dokters van de Wereld, in een interview op Wereldburgers.tv. De hulporganisatie krijgt regelmatig patiënten op het spreekuur met medische complicaties die voortkomen uit zelf dokteren. De belangrijkste oorzaak voor die ontwikkeling is volgens De Jong de verschraling van het basispakket.

Vooral het schrappen van tandheelkunde voor volwassenen uit het basispakket heeft geleid tot het uitstellen of vermijden van noodzakelijke zorg. Een op de vijf mensen die de spreekuren van Dokters van de Wereld bezoekt, komt met tandpijn, ontstekingen of een abces in de mond. Volgens De Jong zijn gevallen bekend van mensen die zelf hun tanden hebben getrokken.

Onderzoek van de hulporganisatie onder de bezoekers van de spreekuren laat zien dat maar liefst 60 procent van de patiënten met een of meer chronische aandoeningen zorg uitstelt. Ruim de helft van de patiënten die op spreekuur komt, heeft minstens één noodzakelijke behandeling nodig en ruim 20 procent van de patiënten heeft minstens één preventieve behandeling nodig.

Fysiotherapie

Oorzaak van het uitstel moet volgens De Jong vooral gezocht worden in de ontoegankelijkheid van de zorg. Maar liefst acht op de tien bezoekers van de spreekuren ondervindt problemen bij het krijgen van zorg. In de eerstelijnszorg, waarvoor geen verwijzing nodig is, constateert Dokters van de Wereld dat vooral tandheelkunde en fysiotherapie ontoegankelijk zijn voor mensen zonder verblijfsvergunning. Daarnaast maakt de organisatie zich zorgen over de eigen bijdrage voor medicijnen.

Volgens De Jong is geld het belangrijkste obstakel. Bij zorg die de afgelopen jaren uit het basispakket is gehaald is de organisatie vaak afhankelijk van de goodwill van zorgverleners uit het eigen netwerk die de zorg gratis of tegen gereduceerd tarief leveren. Vreemdelingen zonder verblijfsvergunning hebben in Nederland volgens de wet recht op medisch noodzakelijke zorg. Zorgverleners kunnen de hulpverlening aan deze groep declareren bij het Zorginstituut Nederland (ZiNL), maar die vergoedt echter alleen de ziektekosten uit het basispakket en alleen als de patiënt niet bij machte is die kosten zelf te dragen.

Het probleem van de uitgestelde zorg beperkt zich volgens De Jong overigens niet tot ongedocumenteerde migranten. Dokters van de Wereld krijgt regelmatig hulpaanvragen van patiënten met een Nederlands paspoort.

Bron: Wereldburgers.tv
Beeld: Andreas Gebert