Artrose-onderzoek krijgt Vici-subsidie

LUMC-onderzoeker Ingrid Meulenbelt heeft een prestigieuze Vici-subsidie gekregen van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) van 1,5 miljoen euro. Zij gaat hiermee op zoek naar een medicijn voor artrose.

“Artrose is de meest voorkomende chronische ziekte in ons land. Maar liefst 1,2 miljoen mensen kampen met deze aandoening. Vooral ouderen en mensen met overgewicht vormen een risicogroep.” Door de vergrijzing en het groeiend aantal mensen met overgewicht neemt dat aantal alleen maar toe, zo vervolgt dr. Meulenbelt. “Een werkend medicijn is er niet. De reden hiervoor is dat de ziekte per patiënt enorm verschilt.”

“We kennen inmiddels enkele genen die een rol spelen bij het ontstaan van artrose. Wat we niet weten is waarom het ziekteproces tussen patiënten zo verschilt.” Meulenbelt, verbonden aan de afdeling Medische Statistiek en Bio-informatica, sectie Moleculaire Epidemiologie, gaat met haar onderzoeksgroep de ziekteprocessen op moleculair niveau in kaart brengen. Vervolgens wil ze de biologische basis van de belangrijkste verschillen ontrafelen en nabootsen in een stukje gekweekt gewrichtsweefsel.

“Op dat gekweekte weefsel willen we bestaande medicijnen uittesten en kijken bij welke groep patiënten ze het beste werken. En we willen nieuwe medicijnen ontwikkelen. Uiteindelijk willen we ernaar toe dat we al in een vroeg stadium bij patiënten kunnen vaststellen welk type artrose ze hebben en welk medicijn daarbij past.”

Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland. NWO kent jaarlijks 32 Nederlandse onderzoekers een Vici-subsidie toe. De financiering is bedoeld om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een eigen onderzoeksgroep op te bouwen.

Bron en beeld: LUMC

Lees meer over artrose in de onderstaande (fysiotherapie)boeken: