Meer bewegen, minder slikken tegen rugklachten

Bijna driekwart van de 55-plussers met rugklachten slikt pijnstillers die nauwelijks helpen om de rugpijn te verminderen, maar wel nare bijwerkingen geven. Dat stelt onderzoeker en huisarts in opleiding Wendy Enthoven van het Erasmus MC in een promotieonderzoek.

Paracetamol en NSAID’s (ontstekingsremmers zoals ibuprofen of diclofenac) blijken weinig effectief. Volgens de onderzoekster neemt rugpijn op een schaal van 100 met slechts 3,3 punten af met het slikken van deze ontstekingsremmers. “Verder zijn er aanwijzingen dat paracetamol bij acute lage rugpijn niet effectiever is dan een placebo”, aldus Enthoven.

Ouderen kunnen volgens de onderzoekster beter blijven bewegen bij rugpijn, ondanks dat dit lastig kan zijn. “Veel ouderen zijn bang om iets te forceren, maar uit de praktijk blijkt dat dit niet zo is en dat rugpijn meestal vanzelf weer over gaat.”

Pijnstillers kunnen allerlei bijwerkingen geven zoals maagklachten en zelfs hartfalen. Huisartsen schrijven ook vaak zwaardere middelen voor zoals tramadol of morfine.

Rugpijn komt in Nederland het meeste voor tussen de 45 en 64 jaar. Ouderen hebben meer kans op bijwerkingen van pijnstillers, doordat zij vaak ook andere ziekten hebben of andere medicijnen gebruiken.

Bron: Skipr / ANP
Beeld: Fotolia

Ga voor meer informatie over lage rugpijn naar:

Web-tv-uitzending

Accreditatie: 2 punten voor de registers Algemeen fysiotherapeut, Manueel therapeut, Psychosomatisch fysiotherapeut en Sportfysiotherapeut | Studieduur: ongeveer 2 uur
Sprekers: prof. dr. Bart Koes en prof. dr. Maurits van Tulder

Boeken