Waardoor ontstaat chronische pijn? | Promotieonderzoek

Ruim 10 procent van de Westerse wereldbevolking lijdt aan chronische pijn. Om dit aantal terug te dringen, moeten we meer weten over de oorsprong van chronische pijn. Voor haar proefschrift onderzocht Ellen Generaal welke factoren bijdragen aan het ontstaan van chronische pijn.

Generaal onderzocht chronische wijdverspreide pijn. Dat is pijn in de rug, de nek en de gewrichten van armen, benen, handen en/of voeten. Maar welke factoren beïnvloeden het ontstaan hiervan? Zijn dit biologische factoren, zoals het zenuwstelsel, het afweersysteem, en het stresshormoon cortisol? Of speelt recente stress een rol bij het ontstaan van chronische pijn? Voor het beantwoorden van deze vragen, maakte Generaal gebruik van gegevens van ruim 2.000 proefpersonen van de Nederlandse Studie naar Depressie en Angst (NESDA).

Biologische factoren

Het proefschrift ‘Chronic pain: The role of biological and psychological factors’ toont aan dat mensen met chronische pijn een lagere cortisolwaarde en een anders functionerend afweersysteem hebben dan mensen zonder chronische pijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat deze biologische veranderingen niet voorafgaan aan het ontstaan van chronische pijn. Het zou zo kunnen zijn dat deze biologische veranderingen niet vóór, maar ná chronische pijn plaatsvinden. Deze nieuwe hypothese zou onderzocht moeten worden in toekomstig onderzoek.

Stress

Verder laat Generaal in haar proefschrift zien dat recente stress wel bijdraagt aan het ontstaan van chronische pijn. Stressvolle gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld scheiding van een partner of financiële problemen, blijken het risico op het ontwikkelen van chronische pijn te verhogen. Dit wil niet zeggen dat chronisch pijn alléén door stress ontstaat, maar stress lijkt wel bij te dragen aan het ontstaan van chronische pijn.

Met dit onderzoek zijn we een stap verder gekomen in de kennisvergaring over de oorsprong van chronische pijn. Toekomstig onderzoek zal verder licht moeten laten schijnen op het complex samenspel van factoren die leiden tot de aandoening.

Ellen Generaal is onderzoeker bij GGZ in Geest en promoveerde op 14 maart bij VUmc.
Promotoren: prof. dr. J. Dekker en prof. dr. B.W.J.H. Penninx
Copromotor: dr. N. Vogelzangs

Ga voor meer informatie naar Chronic pain: The role of biological and psychological factors.

Bron: VUmc

Meer over chronische pijn:

1. Web-tv Centrale sensitisatie in de klinische praktijk

Sprekers: prof. dr. Jo Nijs en prof. dr. R.E.J.M. Smeets

• Wat is centrale sensitisatie en hoe werkt het
  • Herkenning en diagnostiek
  • Behandeling van centrale sensitisatie: de fysiotherapeut als breintherapeut
  • Accreditatie: 2 punten in aanvraag registers Algemeen fysiotherapeut, Manueel therapeut en Psychosomatisch fysiotherapeut | Duur: ongeveer 2 uur

De web-tv is gratis voor fysiotherapeuten met een abonnement op BSL Fysiotherapeut Totaal, maar is sinds kort ook als losse module beschikbaar. Ga voor meer informatie naar Web-tv Centrale sensitisatie in de klinische praktijk.

2. Web-tv Chronische pijn – nieuwe inzichten, betere aanpak

Sprekers: dr. Ben van Cranenburgh en dr. Frits Winter

• Traditionele denkwijzen en aanpak van chronische pijn
  • Welke aanpak werkt en welke niet
  • De ontwikkelingen in de toekomst
  • Accreditatie: 2 punten in aanvraag registers Algemeen fysiotherapeut en Manueel therapeut | Duur: ongeveer 2 uur

De web-tv is gratis voor fysiotherapeuten met een abonnement op BSL Fysiotherapeut Totaal, maar is sinds kort ook als losse module beschikbaar. Ga voor meer informatie naar Web-tv Chronische pijn – nieuwe inzichten, betere aanpak.