Zorgverzekering vergoedt fysiotherapie voor 3,4 miljoen mensen

Zo’n 3,4 miljoen Nederlanders hebben fysiotherapie vanuit de zorgverzekering vergoed gekregen in 2014. Dit blijkt uit de publicatie over fysiotherapie op de site Zorgprismapubliek.nl van Vektis.

Het gaat om fysiotherapie die vergoed wordt vanuit de basis- en aanvullende zorgverzekering. De totale kosten bedroegen 1,4 miljard euro. Hiervan is bijna 460 miljoen euro vergoed vanuit de basisverzekering en ruim 940 miljoen euro vanuit de aanvullende verzekering.

In 2014 maakten vooral chronisch zieken gebruik van fysiotherapie (29 procent). Dit betreft voornamelijk mensen met de ziekte van Parkinson, aandoeningen van hersenen/ruggenmerg en neuropathische pijn. Andere informatie op Zorgprismapubliek.nl gaat onder meer over de kosten van fysiotherapie, kenmerken van fysiotherapeuten en hoeveel patiënten een fysiotherapeut gemiddeld behandelt.

Patiëntenkenmerken

Binnen de basisverzekering is de gemiddelde leeftijd van fysiotherapiepatiënten 34 jaar, maar exclusief kinderen is deze 62 jaar. Binnen de aanvullende verzekering is de gemiddelde leeftijd van fysiotherapiepatiënten 55 jaar. Van de fysiotherapiepatiënten (basis- en aanvullende verzekering samen) is 59 procent vrouw, maar tot en met 12 jaar maken meer jongens dan meisjes gebruik van fysiotherapie.

Meeste fysiotherapie

In 2014 maakten in Kapelle (654 patiënten per 10.000 verzekerden), Tubbergen (643 patiënten per 10.000 verzekerden) en in Zeewolde (635 patiënten per 10.000 verzekerden) de meeste mensen gebruik van fysiotherapie vanuit de basisverzekering. Dit zijn kinderen en chronisch zieken.

Ga voor meer informatie naar Zorgprismapubliek.nl.

Bron: Skipr