Nek- en rugklachten door schoeisel

Om nek- en rugpijn te vermijden is het raadzaam om schoenen met hoge hakken vermijden. Een type ‘standaard laarshak’ daarentegen is ideaal omdat hij breed en stabiel is. Dit staat in een artikel op Gezondheid.be.

Bij naaldhakken raken de tenen als eerste de grond, en daardoor is er geen sprake van de gewone rolbeweging van de voet waarbij eerst de hiel de grond raakt en pas daarna de tenen. Dat zorgt voor spanningen ter hoogte van de knieën, de heupen en de rug, wat weer gevolgen heeft voor de nek. Bij lopen op hoge hakken, wordt de belasting van het lichaam slecht verdeeld. En dat gebrek aan stabiliteit kan lijden tot schouderpijn (aan de wervels).

Ook wordt aangeraden om schoenen met open hielen (zoals sandalen) te vermijden, zelfs al hebben ze een platte hak. In dergelijke schoenen moet de voet steeds zoeken naar evenwicht en ze brengen de voet in een houding die niet natuurlijk is. Platte ballerina’s zijn niet goed voor de rug, maar dat geldt dus evenzeer voor naaldhakken!

Het beste is om schoenen te dragen met een stabiele en brede hak van zo’n 5 à 6 cm hoog en alle modellen te vermijden die de voet in onevenwicht brengt.

Bron: Gezondheid.be / Barbara Simon
Beeld: Fotolia

Meer informatie over nek- en rugklachten:

Web-tv-uitzending

Accreditatie: 2 punten voor de registers Algemeen fysiotherapeut, Manueel therapeut, Psychosomatisch fysiotherapeut en Sportfysiotherapeut | Studieduur: ongeveer 2 uur
Sprekers: prof. dr. Bart Koes en prof. dr. Maurits van Tulder

Boeken