Onderzoek en behandeling van het bewegingsapparaat bij ouderen

Naarmate mensen ouder worden, veranderen weefsels in het lichaam van vorm en kwaliteit. Op hoge leeftijd neemt de kwaliteit zodanig af dat gemakkelijk klachten kunnen ontstaan; men spreekt dan van degeneratieve aandoeningen. Deze aandoeningen betreffen niet alleen het bewegingsapparaat maar ook organen, bloedvaten, hersenen en dergelijke.

Dit boek beschrijft orthopedische casuïstiek van degeneratieve aandoeningen die samenhangen met veroudering van het bewegingsapparaat van de mens. Besproken worden:

• osteoporose
  • fracturen
  • peesdegeneratie
  • peesrupturen
  • sarcopenie
  • polymyalgia rheumatica
  • kanaalstenose
  • artrose van het basisgewricht van de duim
  • loslating van heup-en knieprothesen.

Zoals gebruikelijk in de boekenreeks van Orthopedische Casuïstiek wordt ieder onderwerp besproken aan de hand van patiëntencasuïstiek uit de dagelijkse praktijk. Wetenschappelijke inzichten komen aan bod in addenda die volgen op de patiëntencasus. De tekst is rijk geïllustreerd met educatieve tekeningen en foto’s.

Auteurs: Koos Van Nugteren, Dos Winkel

Voor meer informatie: Onderzoek en behandeling van het bewegingsapparaat bij ouderen.
Schaf het boek aan via de BSL shop.

Bekijk de web-tv-uitzending De zin en onzin van beweegprogramma’s voor ouderen met prof. Erik J.A. Scherder en Ard Schenk.

Accreditatie: 2 punten voor de registers Algemeen fysiotherapie en Geriatriefysiotherapie
Tijdsduur: ongeveer 2 uur

Deze web-tv is onderdeel van het abonnement BSL Fysiotherapeut Totaal en voor abonnees gratis te volgen.

De zin en onzin van beweegprogramma’s voor ouderen picture