Nieuwe revalidatie-(fysio)therapie bij ziekte van Parkinson

Patiënten met de ziekte van Parkinson kunnen in Meander Medisch Centrum terecht voor een nieuwe revalidatietherapie, waarbij patiënten wordt geleerd om ‘groter’ te bewegen. Meander Medisch Centrum is de eerste grote zorginstelling in Nederland die deze therapie aanbiedt. De resultaten zijn veelbelovend.

Bij de ziekte van Parkinson verouderen de zenuwcellen versneld. Hierdoor worden bewegen en alledaagse handelingen steeds moeilijker. Fysiotherapeut Alette de Pooter: “Voor een Parkinsonpatiënt voelt normaal bewegen als te groot. De patiënt is wel in staat om normaal te bewegen, maar krijgt vanuit zijn hersenen de verkeerde informatie over de inspanning die dit kost. Hierdoor verloopt het bewegen moeizaam. Dit doorbreken we in onze therapie door de patiënt te stimuleren om zijn bewegingen te vergroten. Na twee of drie weken vindt er een omslagpunt in de hersenen plaats. De patiënt beweegt weer normaal, zonder hier extra bij na te hoeven denken.”

Deze techniek, LSVT-BIG genoemd, komt uit Amerika en is wetenschappelijk onderbouwd. De therapie duurt vier weken en is intensief. Patiënten trainen vier dagen per week een uur in het ziekenhuis en dagelijks een half uur thuis. De resultaten zijn positief. De Pooter: “Patiënten kunnen al heel snel in dezelfde tijd de dubbele afstand lopen, gemakkelijker een broeksknoop vastmaken of een bed opmaken. Wat we oefenen verschilt per persoon, afhankelijk van waar de patiënt behoefte aan heeft. Ook zien we dat de balans, houding, conditie en lenigheid van de patiënt verbetert.”

De beste resultaten worden bereikt bij mensen die in een vroeg stadium van parkinson of parkinsonisme zitten. Het is belangrijk dat patiënten na afronding van de therapie dagelijks hun oefeningen blijven doen. Hiervoor geldt het principe ‘use it or lose it’. Bewegen is het dagelijkse medicijn, anders verslechtert het functioneren van de patiënt weer.

Fysiotherapeuten en ergotherapeuten van de afdeling Revalidatiegeneeskunde van Meander zijn vorig jaar geschoold in de nieuwe methode. Na een succesvolle pilot bieden zij de methode nu als reguliere therapie aan. Met een verwijzing van de neuroloog of huisarts kunnen patiënten een afspraak maken voor een intake bij de revalidatiearts.

Bron: Meander Medisch Centrum
Beeld: Frank Noordanus (fotograaf)

Lees meer over de ziekte van Parkinson:

Artikelen

Boeken