Fysiotherapeuten slaan alarm om houding van tieners

Jongeren kampen steeds vaker met rug-, nek- en schouderklachten. Ze hangen te veel onderuit gezakt in de stoel en bewegen te weinig. Ouders, leraren en artsen hebben nauwelijks aandacht voor hun houding.

Jongeren belanden tegenwoordig al op 12-jarige leeftijd bij de fysiotherapeut met klachten die bij vijftigers passen. In het ergste geval krijgen ze een bochel, ook wel de gameboyrug of tabletnek genoemd. En neurochirurgen kijken niet meer op van een 16-jarige met een hernia.

De generatie die na 1995 is geboren, bezoekt vaker de fysio- of oefentherapeut met rug-, nek- en schouderklachten. Recente cijfers zijn lastig te achterhalen omdat er verwijzing van de huisarts meer nodig is. Maar fysiotherapeuten en artsen zien meer pubers op hun spreekuren met pijn.

De nieuwe stichting ‘Het Houding Netwerk Nederland’ wil zich hard maken voor preventie. In de nieuwe stichting zijn artsen, fysiotherapeuten en ouders vertegenwoordigd. Een gezonde houding moet je vroeg aanleren, zegt Piet van Loon, mede-oprichter en orthopedisch chirurg.

Volgens fysiotherapeut Marlous Kelderman komt de preventie voor de tieners van nu te laat, maar moeten de problemen voor kinderen die nu rond de 12 jaar zijn worden aangepakt. Die  komen echt met zeurende rugpijn, pijn bij de schouderbladen, hoofdpijn’, constateert fysiotherapeut Marlous Kelderman. Het voornaamste is dat ouders beter letten op het zitgedrag en zorgen voor afwisseling in de houding van hun kinderen.

(…)

Lees het artikel in het Algemeen Dagblad.

Bron: Algemeen Dagblad