Big data in de zorg: begin klein

Big data, dat klinkt groots. Daarom zien veel zorgorganisaties hier als een berg tegenop. Maar volgens Sanne Gooskens kunt u ook klein beginnen. Zij schreef een blog op de website van Skipr.

 

 

 

Er ligt een schat aan data te wachten. Zowel in uw zorgorganisatie als daarbuiten. Data over de eigen patiënten of cliënten, behandelingen en tevredenheid. Maar ook data over de bevolking, samenstelling, ziekten en aandoeningen.

We maken big data wat concreter. Als uw doelgroep de scholier is, wanneer zou die dan het liefst behandeld worden? Daar heeft u niet al te veel onderzoek voor nodig, bij elke orthodontist of kinderfysiotherapeut zijn de afspraken na schooltijd het eerst gemaakt. Als u dit weet, wat kunt u hier dan mee? Zorgen dat u in ieder geval veel aanbod hebt na schooltijd.

Piekperioden

In Singapore wordt dit direct aangepakt. Uit een data-analyse van het Changi General Hospital bleek de EHBO het drukst bezocht om 10.00 uur in de ochtend en tussen 19.00 en 20.00 uur in de avond. Op basis hiervan zijn de roosters van de artsen aangepast, met een overlappende eind- en starttijd rond deze piekperioden. De wachttijd werd van 33 tot 25 minuten gereduceerd, een enorme verbetering voor de bezoekers van de EHBO. Maar ook de artsen hebben een laten weten blij te zijn met een betere spreiding in de werkdruk.

(…)

Strategische keuzes

Op basis van markt-, concurrentie en klantanalyses maakt u makkelijker strategische keuzes. Wilt u klein beginnen met het verzamelen en combineren van data? Dan kunt u de volgende stappen nemen:

(…)

Ga voor de hele blog met de zes strategische stappen naar Skipr.

Sanne Gooskens, strategisch zorgmarketeer en partner bij Spring marketing

Bron: Skipr
Beeld: Picture Aliance