E-learning Patellofemorale pijn – Diagnostiek en behandeling

Deze module gaat dieper in op de fysiotherapeutische diagnostiek en behandeling bij patellofemorale pijn. Maar wanneer spreken we van patellofemorale pijn? En hoe moet de behandeling eruitzien? Waarom heeft de behandeling niet altijd succes?

Deze e-learning combineert de huidige wetenschappelijke kennis met praktijkervaring en geeft zo handvatten voor zowel diagnose als behandeling van deze veelvoorkomende klacht.

Leerdoelen

Na het afronden van deze cursus:

• Weet u welke klinische tekens en testen het beste ingezet kunnen worden om de diagnose patellofemorale pijn (PFP) te stellen
  • Weet u met welke differentiaaldiagnoses u rekening moet houden
  • Kunt u vertellen hoe u de oefentherapie bij PFP zou inrichten
  • Weet u welke mogelijkheden er zijn op het gebied van taping bij PFP
  • Kunt u aangeven of er nog andere behandelmogelijkheden zijn voor PFP
  • Weet u welke klinimetrie u kunt inzetten om te bepalen of een patiënt met PFP weer klaar is om te gaan sporten

Accreditatie
Accreditatie: 1 punt is toegekend door het KNGF, registers Algemeen fysiotherapeut en Sportfysiotherapeut. De studieduur van de module is ongeveer een uur. Deze module is bedoeld voor algemeen fysiotherapeuten en sportfysiotherapeuten.

Auteur
Nicky van Melick is sportfysiotherapeut en bewegingswetenschapper. Ze geeft cursussen over knieklachten en doet promotieonderzoek bij sporters na een voorstekruisbandreconstructie. Ze heeft zich zowel in de praktijk als in het onderzoek volledig toegelegd op knieklachten. Tegenwoordig werkt ze als sportfysiotherapeut bij Funqtio Fysiotherapie in Steyl (Noord-Limburg).

Kosten
Deze e-learning is onderdeel van het BSL Fysiotherapeut Totaal-abonnement en is door abonnees gratis te volgen. Ga voor meer informatie en om een abonnement af te sluiten naar BSL Fysiotherapeut Totaal.

Ga voor meer informatie naar de e-learning Patellofemorale pijn