Graded Exposure – Een cognitief gedragsmatige aanpak van chronische pijn

Dit boek geeft therapeuten en artsen inzicht in een cognitieve gedragsmatige behandelstrategie bij langdurige pijnklachten aan het bewegingsapparaat waarbij de angst voor het bewegen verhoogd is. De behandeling wordt niet alleen door fysio- en oefentherapeuten uitgevoerd, maar ook door ergotherapeuten.

Graded Exposure gaat dieper in op de diverse patiëntengroepen en aandoeningen, zoals chronische lage rugklachten, complex regionaal pijn syndroom en whiplash. Door middel van praktijkcasussen geven de auteurs duidelijk weer op welke wijze een behandeling door systematische blootstelling aan bewegen kan bijdragen aan angsteducatie en beter functioneren.

De organisatorische aspecten van graded exposure komen in het boek ook aan bod. Hierbij komen onder meer groepsbehandelingen, individuele behandelingen en eerstelijnsbehandelingen aan bod.

Ga voor meer informatie over het boek en om het te bestellen naar Graded Activity.

Auteurs: prof. dr. J.A. Verbunt en prof. dr. R.J.E.M Smeets

E-learning Patellofemorale pijn – Diagnostiek en behandeling

Deze module gaat dieper in op de fysiotherapeutische diagnostiek en behandeling bij patellofemorale pijn. Maar wanneer spreken we van patellofemorale pijn? En hoe moet de behandeling eruitzien? Waarom heeft de behandeling niet altijd succes?

Accreditatie: 1 punt is toegekend door het KNGF, registers Algemeen fysiotherapeut en Sportfysiotherapeut
Auteur: Nicky van Melick, sportfysiotherapeut en bewegingswetenschapper

Deze e-learning is onderdeel van het BSL Fysiotherapeut Totaal-abonnement en is door abonnees gratis te volgen. Ga voor meer informatie en om een abonnement af te sluiten naar BSL Fysiotherapeut Totaal.