Nieuwe vragenlijst meet patiëntervaringen met fysiotherapie

Met patiënten, fysiotherapeuten en zorgverzekeraars ontwikkelde het NIVEL een vragenlijst voor het meten van patiëntenervaringen met fysiotherapie (PREM Fysiotherapie) in opdracht van Stichting Miletus. Patiënten waren betrokken bij het in kaart brengen van de belangrijkste kwaliteitskenmerken en bij het uittesten van de vragenlijst. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen en is geschikt om de ervaren kwaliteit van de fysiotherapie te meten en te vergelijken tussen praktijken in de eerstelijnszorg.

Een Patient Reported Experience Measure (PREM) is een vragenlijst die de ervaringen van patiënten met de zorg in kaart brengt. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen, waaronder 9 kernvragen verdeeld over drie onderwerpen: ‘Contact met de fysiotherapeut’, ‘Behandelplan’, en ‘Praktijk’. Daarnaast telt de vragenlijst 4 beoordelingsvragen, 2 open vragen en 2 achtergrondvragen. Deze vragenlijst is geschikt om patiëntervaringen met fysiotherapie te meten en om de ervaren kwaliteit van fysiotherapie te vergelijken tussen praktijken.

Vanaf 2017 wordt deze vragenlijst landelijk ingezet in de eerstelijns fysiotherapie. Kijk voor meer informatie op www.patientervaringsmetingen.nl.

(…)

Lees verder op de site van het NIVEL.

Bron: NIVEL
Beeld: Fotolia