Nieuwe diagnosemethode bij lage rugpijn

Met een nieuw ontwikkelde methode (epiduroscopie) kan de oorzaak van lage rugpijn worden vastgesteld. Via een kijkoperatie wordt de ruimte tussen de binnenzijde van de wervelkolom en de zenuwbanen die hierin lopen geïnspecteerd met een epiduroscoop, een dun slangetje met een camera.

Bij lage rugpijnklachten gaat het soms om een beknelde spinale zenuw of een spierverrekking, maar meestal is de oorzaak van lage rugpijn niet duidelijk. Onderzoek van pijnbestrijder dr. Hemmo Bosscher laat zien dat flexibele fiberoptische endoscopie van het wervelkanaal (epiduroscopie) een waardevolle en nieuwe methode is om niet-specifieke rugklachten te onderzoeken.

Met de kijkoperatie kan worden onderzocht of het epidurale membraan, een vliesje dat het ruggenmerg omgeeft, op een bepaalde plaats wordt geprikkeld door een ontsteking. Dit zorgt voor lagerugpijn. De ontstekingsreactie kan ontstaan door de beschadiging van een tussenwervelschijf ten gevolge van te veel druk op de wervelkolom. De ontsteking kan met medicijnen worden behandeld.

Epiduroscopie van het spinale kanaal is een niet-pijnlijke kijkoperatie, behalve op een specifieke plaats. Voorzichtige aanraking van dit plekje geeft dezelfde rugpijn die vele patiënten voelen.

Bij anatomisch onderzoek van dit gebied kon een dun vliesje worden aangetoond – het peridural membraan. In dit membraan zitten vele pijngevoelige zenuwen. Te veel druk op de rug leidt tot beschadiging van de tussenwervelschijf. Dit veroorzaakt een ontstekingsreactie die het dichtbij gelegen periduraal membraan gevoelig maakt. Dit resulteert vervolgens in gewone rugpijn.

Dr. Hemmo Bosscher behaalde in 1987 zijn diploma Geneeskunde in Amsterdam. Hij promoveerde op 22 februari 2017 aan het Radboudumc. Het promotieonderzoek voerde hij uit bij de afdeling Anesthesiologie, Pijn en Palliatieve Geneeskunde van het Radboudumc, binnen het Radboud Institute for Health Sciences. Momenteel is hij werkzaam als pijnbestrijder bij het Grace Medical Center in Lubbock, Texas (Verenigde Staten).

Proefschrift: Common Low Back Pain
Promotor: prof. dr. Vissers
Copromotor: dr. Monique Steegers

Lees ook het artikel: Treatment of Common Low Back Pain: A New Approach to an Old Problem, Bosscher HA, Heavner JE