Fysiotherapie artrose heup- en kniegewricht terug in basisverzekering

Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen fysio-/oefentherapie therapie vergoed. De ministerraad  heeft op voorstel van staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) ingestemd met het pakketvoorstel. In juni bespreekt de Tweede Kamer het voorstel, en daarna wordt het besluit definitief vastgesteld.

In 2015 heeft de minister, mede door inzet van het KNGF en het Reumafonds, het Zorginstituut gevraagd om een advies uit te brengen over het terugbrengen van fysiotherapie in het basispakket voor patiënten met claudicatio, reuma, artrose en lage rug. Voor claudicatio is al eerder besloten dat per 1 januari van dit jaar maximaal 37 behandelingen claudicatio worden vergoed. Nu is ook het advies opgevolgd om artrose aan de heup en kniegewrichten op te nemen in het basispakket.

Volgens het KNGF is het een gemiste kans dat niet besloten is dat ook fysiotherapie bij patiënten met reumatoïde artritis en de ziekte van Bechterew uit de basisverzekering vergoed wordt. Het Zorginstituut adviseerde daar negatief over. Voor de vertegenwoordiging van deze patiënten trekt het KNGF samen met het Reumafonds op.

Voor de komende periode staat onderzoek naar fysiotherapie bij COPD en bij lage rugpijn op het programma, om die behandelingen per 2019 en per 2020 in de basisverzekering te laten opnemen.

Daarnaast zou fysiotherapie volgens het KNGF ook moeten worden vrijgesteld van het eigen risico, net als de huisarts.

Lees ook Reumafonds wil uitgebreidere vergoeding voor fysiotherapie.

Bron: KNGF
Beeld: Fotolia