Onderzoek en behandeling van lage rugklachten

Omdat ‘lage rugpijn’ een enorme impact heeft op zowel mens als maatschappij wordt er wereldwijd veel onderzoek naar gedaan. In hoog tempo volgen wetenschappelijke publicaties elkaar op en langzaam wordt het verhaal achter het raadsel ‘lage rugpijn’ duidelijker. De huidige stand van zaken wordt in dit praktijkgerichte boek beschreven aan de hand van concrete patiëntencasuïstiek.

Bij iedere casus wordt het onderzoek, de diagnostiek en de behandeling beschreven, inclusief concrete oefenprogramma’s die zijn gebaseerd op de huidige internationale richtlijnen voor ‘lage rugklachten’. Iedere patiëntencasus wordt voorzien van achtergrondinformatie en is rijk geïllustreerd met foto’s en educatieve tekeningen.

Behandeld worden onder meer:

• rugklachten bij kinderen
  • acute en chronische lumbago al of niet met uitstralende pijn in een been
  • hernia nuclei pulposi
  • verschillende vormen van kanaalstenose
  • lumbale fracturen
  • spondyloartritis.
Onderzoek en behandeling van lage rugklachten:
  • beschrijft de actuele stand van zaken van onderzoek naar lage rugpijn;
  • bevat casussen, achtergrondinformatie én concrete behandelplannen;
  • geeft inzicht in de meest voorkomende vormen van lage rugpijn;
  • is ook verkrijgbaar in abonnementsvorm met online toegang tot patiëntencasussen.

Het boek is in het bijzonder bestemd voor fysiotherapeuten, kinesitherapeuten, oefentherapeuten, huisartsen, orthopeden en neurologen.

Auteurs: Koos van Nugteren, Dos Winkel, Bert Bruggeman, Gerben Geerdink, Henk Jan Kooke, Jef Michielsen, Piet van Loon, Ingrid Vrenken en Ellen Hendrikx.

Ga voor meer informatie en om het boek te bestellen naar Onderzoek en behandeling van lage rugklachten.

Cover Evidence-based handelen bij lage rugpijn XL         Cover Rugpijn en andere onbegrepen klachten