Tien quotes uit het interview met Jeanine Verbunt

Tekst: Adri van Beelen | Beeld: Fotolia

De inzichten rond exposure bij pijn bij bewegen zijn aan veranderingen onderhevig, stelt Jeanine Verbunt, hoogleraar revalidatiegeneeskunde aan de Universiteit Maastricht, revalidatiearts bij Adelante en een van de auteurs van het nieuwe boek Graded Exposure, een cognitief gedragsmatige aanpak van chronische pijn. ‘Moet je mensen met angst voor bepaalde bewegingen geleidelijk blootstellen aan de beweging of juist meteen? De opvattingen hierover veranderen onder meer onder invloed van wetenschappelijk onderzoek. Uiteindelijk is het belangrijk dát de patiënt eraan wordt blootgesteld.’

De tien belangrijkste quotes uit het eerder gepubliceerde interview met Jeanine Verbunt:

• ‘De somatische aanpak staat inderdaad niet op zichzelf. Het gaat er ook om inzicht te verkrijgen in het denken over pijn van de patiënt.’
  • ‘Het is ook best logisch dat een patiënt bang is voor pijn bij bewegen. Pijn in de acute fase is immers een signaal dat er schade is of schade kan optreden.’
  • ‘Als de pijn langer duurt, is het soms voor mensen lastig pijn op een andere manier te zien en gewoon te gaan bewegen ondanks pijn.’
  • ‘Fysiek trainen is op zich van groot belang, maar we moeten ook kijken hoe de gedachten over het bewegen zijn, en hoe je die kunt beïnvloeden’
  • ‘Het is bij een aantal aandoeningen goed om in de beginfase rust te nemen. Maar daarna zal er toch snel bewogen moeten worden, soms zelfs om te voorkomen dat gewrichten letterlijk vast gaan zitten. Elke fysiotherapeut weet dat.’
  • Graded Exposure: ‘De patiënt wordt dus aan die beweging die hij vreest (omdat hij denkt dat die meer pijn of mogelijk letsel oplevert) blootgesteld.’
  • ‘De toepassing ervan vergt training en oefening. Bij de praktische uitvoering van cognitief-gedragstherapeutisch procedures komt dikwijls meer kijken dan in de handboeken staat beschreven.’
  • ‘Speelt angst echt een belemmerende rol, dan is het het mooiste als de fysiotherapeut samen met de psycholoog iemand in de eerste lijn behandelt. En de patiënt moet er dan van overtuigd raken dat de pijnlijke bewegingen geen schade aanrichten.’
  • ‘Het is een belangrijke therapie omdat er in Nederland ruim twee miljoen mensen zijn met chronische pijnklachten.’
  • ‘De belangrijkste boodschap in het boek is dan ook: Fysiek trainen is op zich van groot belang, maar we moeten ook kijken hoe de gedachten over het bewegen zijn, en hoe je die kunt beïnvloeden.’

Wilt u het hele interview lezen? Klik hier.

WitregelsJeanine Verbunt_Crop

Jeanine Verbunt, hoogleraar revalidatiegeneeskunde aan de Universiteit Maastricht, revalidatiearts bij Adelante en een van de auteurs van het nieuwe boek Graded Exposure, een cognitief gedragsmatige aanpak van chronische pijn

Bron: FysioActueel
Beeld: Marijke Slieker

Graded exposure, een cognitief gedragsmatige aanpak van chronische pijn

978-90-368-1105-7_Cover_1.indd

Auteurs: prof. dr. J.A. Verbunt en prof. dr. R.J.E.M. Smeets
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 9789036811057

Ga voor meer informatie en om het boek te bestellen naar Graded Exposure.