Uitslag enquête hydrotherapie

Meer dan honderd respondenten hebben meegedaan aan de enquête over hydrotherapie. Uit alle deelnemers is een winnaar getrokken. En dat is geworden: Kasia Mliczek, Fysio Holland, Den Helder. Van harte gefeliciteerd! Het boek Mindfulness en fysiotherapie, door Peter van Burken, komt naar u toe.
Witregels

Resultaten enquête

Van de respondenten is het merendeel fysiotherapeut 96,30% en daarvan is 69,23% Algemeen fysiotherapeut. Van de totale groep geeft 55,56% hydrotherapie en 44,44% niet.

Als reden voor het toepassen van hydrotherapie worden genoemd: het is een fijne manier om laag belast te oefenen, een goede manier van training om de opbouw van de belastbaarheid te vergroten, beter leren omgaan met een beperking, heeft meerwaarde voor fractuur-revalidatiepatiënten, het bespoedigt de revalidatie, warm water (32 graden) geeft bij bewegen minder pijnklachten en napijn, en het vergroot de ontspanning, conditie, evenwicht en kracht. Hydrotherapie wordt bovendien gezien als een mooie aanvulling op de reguliere oefentherapie.

Het geven van hydrotherapie gebeurt iets vaker individueel dan in groepsverband, maar dat ontloopt elkaar niet veel. In de meeste gevallen wordt er gemiddeld 1-5 uur hydrotherapie gegeven per week (66,67%), en 5-10 uur per week (33,33%).

Als reden voor het niet geven van hydrotherapie wordt voornamelijk aangevoerd dat de faciliteiten ontbreken.

Klachten van patiënten

Patiënten die hydrotherapie krijgen, hebben vooral last van de volgende klachten:

• (Chronische) pijnklachten
  • Herstel na een operatie aan gewricht
  • Slijtage aan knie, heup, schouder, lage rug
  • Klachten van het zenuwstelsel (herseninfarct)
  • Reuma / Fibromyalgie
  • Spierklachten
  • Frozen shoulder
  • Ostoperose
  • Vaataandoening
  • Anders, namelijk reuma, fracturen, CP, hersenbeschadiging, spasticiteit, amputaties, scoliose en neuromusculaire aandoeningen

Uit de enquête blijkt dat hydrotherapie aan alle leeftijden wordt gegeven: van 0 jaar tot en met 70 jaar en ouder. De grootste groep bestaat echter uit patiënten tussen de 30 en 40 jaar. De groep kinderen tussen de 0 en 12 jaar en de groep tussen de 12 en 20 jaar zijn ondervertegenwoordigd.

Cover Mindfulness en fysiotherapie_Crop