Fysiotherapeuten slaan alarm om houding van tieners

Jongeren kampen steeds vaker met rug-, nek- en schouderklachten. Ze hangen te veel onderuit gezakt in de stoel en bewegen te weinig. Ouders, leraren en artsen hebben nauwelijks aandacht voor hun houding.

Op 12-jarige leeftijd belanden jongeren al bij een therapeut met klachten die bij vijftigers passen, constateren medici. In het ergste geval krijgen ze een bochel, ook wel de gameboyrug of tabletnek genoemd. En neurochirurgen kijken niet meer op van een 16-jarige met een hernia.

De generatie die na 1995 is geboren, bezoekt vaker fysio- en oefentherapeuten met rug-, nek- en schouderklachten. Recente cijfers zijn lastig te achterhalen, doordat geen verwijzing van de huisarts meer nodig is om een fysio- of oefentherapeut te bezoeken. Maar therapeuten en medici zien meer pubers op hun spreekuren met pijn.

Vroeg aanleren

Het Houding Netwerk Nederland wil dat een halt toe roepen. De nieuwe stichting, waarin artsen en fysiotherapeuten en ouders zijn vertegenwoordigd, gaat zich hard maken voor preventie. “Het begint al bij baby’s die te weinig op hun buik worden gelegd en te veel in stoeltjes zitten. Een gezonde houding moet je vroeg aanleren”, zegt Piet van Loon, mede-oprichter en orthopedisch chirurg.

Door het groeiende gebruik van (spel)computers, tablets en smartphones zakken kinderen en jongeren meer onderuit. Bovendien bewegen ze te weinig. “Al vanaf hun vierde zitten ze bijna de hele dag op school, ze sporten minder en hangen meer achter de computer. De druk op die tussenwervelschijven is veel te groot”, constateert André Grotenhuis, neurochirurg in het Radboudumc.

Lees verder op de site van het AD >>

Bron: Algemeen Dagblad
Beeld: Syda Productions – Fotolia

Web-tv Evidence based handelen bij lage rugpijn