Bewegen na bevriezing bij de ziekte van Parkinson (Promotie)

Het merendeel van de patiënten met de ziekte van Parkinson ontwikkelt naarmate hun ziekte vordert een bevriezen van het lopen, ofwel ‘freezing of gait’. Patiënten staan dan plotseling stil en kunnen niet verder bewegen. Claudia Barthel beoordeelde drie nieuwe behandelingsopties.

Bevriezen van het lopen is een van de meest beperkende motorische symptomen van de ziekte van Parkinson en heeft een grote impact op de kwaliteit van leven. Omdat het bevriezen van het lopen niet continu aanwezig is, en er een grote verscheidenheid is in de klinische presentatie, is dit verschijnsel vaak lastig te beoordelen en te behandelen.

Om de therapie van ‘freezing of gait’ te verbeteren, beoordeelde Claudia Barthel drie nieuwe behandelingsopties: de ‘laserschoenen’, de ‘loopfiets’, en ‘diepe hersenstimulatie van de subthalamische kern’. Alle opties hadden potentie om bevriezing te verlichten of zelfs te voorkomen. Het is alleen nog onduidelijk welke patiënt het meest profiteert van welke therapie, en onder welke omstandigheden.

Barthel onderzocht ook of het onvoldoende bijstellen van aandacht tijdens een uitdagende loopopdracht ‘freezing of gait’ veroorzaakt. Dit leek er echter meer het gevolg van te zijn. Dit suggereert dat patiënten extra cognitieve middelen gebruiken om hun bevriezing te overwinnen.

Het artikel The laser-shoes – a new ambulatory device to alleviate freezing of gait in Parkinson’s disease door Claudia Barthel et al. is in december 2017 gepubliceerd in Neurology.

Promotor: prof. dr. B.R. Bloem
Copromotoren: dr. V.G.M. Weerdesteyn en dr. N.M. de Vries-Farrouh